Home / Itsensä kehittäminen / Jooga on kehoa ja mieltä hoitava harrastus

Jooga on kehoa ja mieltä hoitava harrastus

Jooga on jo kauan ollut yksi kansalaisopistojen suosituimmista kursseista. Joogalajeista ensimmäisenä Suomeen tuli hatha, ja se täytti kursseja jo 70-luvulla. Hatha on rauhallista joogaa, jossa keskitytään paljon myös henkiseen puoleen ja meditaatioon. Liikkeet eivät ole raskaita edes dynaamisessa joogassa, ja kurssin jälkeen on hyvä jatkaa itse omaa meditatiivista hetkeään.

Sittemmin joogakurssitarjonnasta on tullut todella moninainen: ashtangajooga on voimajooga, jossa liikkeet ovat kohtalaisen raskaita ja edistyneellä tasolla jopa akrobaattisia. Ashtangajoogassa tärkeää on kehon hallinta ja joogahengitys, jonka tahtiin kaikki liikkeet kulkevat.

Yin-jooga ja flow-jooga ovat myös todella suosittuja joogalajeja. Yin-joogassa pääpaino on pitkillä venytyksillä, ja se onkin joogalajeista kaikkein rentouttavin. Yhdessä venytyksessä voidaan olla kerrallaan jopa 4 minuutin ajan. Siksi tunnit kestävätkin yleensä 1,5-2 tuntia. Flow-jooga puolestaan yhdistelee elementtejä erilaisista joogalajeista ja siinä voidaan eri tunneilla keskittyä erilaisiin kokonaisuuksiin ja teemoihin.

Itse olen vannoutunut yin-joogan harrastaja: mikään ei ole niin ihanaa, kuin rentouttava ja rauhoittava puolitoistatuntinen arjen kiireiden keskellä. Se tarjoaa hyvän fyysisen olon lisäksi myös mentaalisia nautintoja ja tasapainoisen olotilan muutamaksi päiväksi.

Olen kokeillut myös aerial-joogaa, jossa liikkeet tehdään kattoon kiinnitettyihin liinoihin tukeutuen – todella miellyttävä joogalaji tämäkin ja tekee erityisen hyvää niska-hartia-alueelle.

Ihania joogahetkiä kaikille ja hyvää joulun odotusta! Sytyttäkää kynttilöitä ja nauttikaa elämästä!